Základy našeho zvuku

od mikrofonů a předzesilovačů po výsledný wav, zvukový nosič, stream, mp3, atd...

Mikrofony

Mikrofony

Oktava MK319, Neumann CMV563, Sennheiser MD421...

Kvalitní mikrofony jsou základem dobrého zvuku. Používáme mikrofony osvědčených značek jako Oktava, Neumann, Sennheiser, AKG, Shure, RODE, atd...
Preampy

Preampy

Soundskulptor MP573 + EQ573, Universal Audio Apollo Twin

Jako mikrofonní a linkový předzesilovač používáme Soundskulptor MP573 s aktivním ekvalizérem EQ573 (klon Neve 1073) a dále preamp s AD/DA převodníkem UA Apollo Twin MKII Quatro
DAW + VST

DAW + VST

DAW Presonus Studio One v4, Samplitude Professional, VST Universal Audio, Brainworx, Beatskillz...

Používáme špičkovou digitální pracovní stanici Presonus Studio One v4 a Magix Samplitude Pro, dále VST pluginy firem Universal Audio, Brainworx, Beatskillz, Sknote, atd...

Připravil jsem pro vás několik zvukových ukázek, podle kterých můžete sledovat vznik studiové nahrávky metodou vrstvení. Jedná se stále o jediný úsek skladby v délce několika sekund s přibývajícími stopami nástrojů a vokálů v chronologickém pořadí, tak, jak byly postupně nahrávány a míchány. Z důvodů co nejmenšího počtu klipů jsou ukázky uloženy vždy pro skupiny nástrojů - např. ukázka nahraných kytar je pouze jedna, i když byly kytary vrstveny postupně na několika stopách.
Úroveň hlasitosti jednotlivých stop je poměrně nízká, při záznamu a mixu se používá spíše vysoká citlivost monitorů. Záznam je 24 bitový, takže teoreticky i při poloviční hlasitosti oproti maximu je využito 23 bitů. V praxi je ale záznam zpracováván v interním rozlišení 32 bitů.


  1. bicí + basa - záznam bicích na 8 stopách (bd, sd, sd-, tom1, tom2, hh, overhead-L, overhead-R), současně s basovou kytarou na 1 stopě, bez kompresorů

  2. + kytary - přidána kytara stereo, kytara mono 1, kytara mono 2

  3. + klávesy - přidány klávesy stereo 1, klávesy stereo 2

  4. + back vocals - navrstveno několik vokálů, mužské + ženské hlasy, bez kompresorů

  5. + vocal solo - sólový hlas zpěvačky, sestříhaná 1 stopa z několika verzí, bez kompresorů

  6. mix instrument - mix nástrojové skupiny, kompresory na stopách, reverb

  7. mix full - k mixu přidány skupiny vokálů a sólový zpěv, kompresory na stopách nebo na skupinách vokálů, reverb. Všimněte si hlavně vyrovnaní dynamiky zpěvu srovnáním s ukázkou č.5, kde je zpěv zatím bez komprese.

  8. master cd - hotový master, limitace, celkový kompresor, EQ, bez ditheringu. Pozor na vyšší hlasitost této ukázky.

Všechny ukázky jsou v kvalitě 192 kbps.

Pozn: Zvukové ukázky jsou z nahrávání skupiny Hrbovo blues z roku 2006

Další články

Jaké jsou nejvhodnější bedny do studia?

(1277)

Asi před dvěma lety jsem dostal k otestování pro časopis Music Store reprobedny KRK Rokit 5, 6 a 8. V předmluvě k recenzi monitorů jsem napsal malou úvahu na téma "Jaké jsou nejvhodnější bedny do studia...?": Jelikož se často setkávám s dotazy typu:...

Komprimace hudby (podle Boba Katze)

(920)

Kdy lze říci, že je nahrávka dostatečně komprimovaná?Psát o zvuku je jako popisovat barvy slepé osobě, ale přesto se pokusím. Zde je jednoduchý příklad. Předpokládejme dvě rozdílné ukázky hudby, jedna je dynamicky pulzující úderná hudba, druhá je s...

50 nejlepších zvukařských tipů

(194)

Dnes už trochu zastaralých a mnou trochu upravených 50 tipů pro studiové zvukaře od  Davida Mellora:   1. Ujasněte si svoji vizi.  I skromný člověk se může stát slavným. Ale musí se nejprve rozhodnout, zda se odpoutat od domácího nahrávání a skočit do...

Jak vzniká studiová nahrávka?

(1353)

Připravil jsem pro vás několik zvukových ukázek, podle kterých můžete sledovat vznik studiové nahrávky metodou vrstvení. Jedná se stále o jediný úsek skladby v délce několika sekund s přibývajícími stopami nástrojů a vokálů v chronologickém pořadí, tak, jak...